Ny betalingsløsning for betaling af gebyrer og erstatninger | Odense Bibliotekerne

Ny betalingsløsning for betaling af gebyrer og erstatninger

Fra 1. september 2022 vil håndteringen af bibliotekets gebyrer og erstatninger overgå til Odense Kommunes fælles opkrævningsafdeling med betalingsmulighed via den nye fælles kommunale betalingsløsning ’Betal din kommune’.


Du får stadig et overblik over din biblioteksgæld til Odense Bibliotekerne via din lånerstatus her på odensebib.dk eller via appen ’Biblioteket’, hvor der vil være et link til betaling. 

I din lånerstatus går linket til betaling til selvbetjeningsløsningen ’Betal din kommune’, som administreres af Odense Kommune. I ’Betal din kommune’, kan du se om du skylder Odense Kommune penge, og du kan betale din gæld med betalingskort og MobilePay.

Betaling via ’Betal din kommune’ kræver, at du logger dig på med dit MitID. Har du ikke MitID eller er fritaget for digital post, vil du modtage en faktura med girokort med posten. 

 

FAQ

Her kan du finde svar på ofte stillede spørgsmål om betaling af mellemværende med Odense Bibliotekerne i forbindelse med overgangen til den nye betalingsløsning.

I 'Betal din kommune' får du et samlet overblik over dit mellemværende med Odense Bibliotekerne samt anden gæld, du måtte have til Odense Kommune. I ’Betal din kommune’ kan du betale dit mellemværende med det samme. Log ind med MitID og betal med betalingskort eller MobilePay.
 

Formålet med den nye betalingsløsning er at samle alle betalinger til kommunen ét sted. Det giver et fuldt overblik over kommunens tilgodehavender, hvilket er lettere at administrere for både dig og kommunen. 

I en overgangsperiode i september måned 2022 kan du opleve at dine mellemværender fremgår af to oversigter, og skal betales på to forskellige måder.

Under punktet ’Mellemværende” på ’Min side’ på odensebib.dk og i appen ’Biblioteket’ kan der både være et link til betaling direkte på Odense Bibliotekernes hjemmeside eller i app'en (for ikke-overført mellemværender), og et link til betaling via ’Betal din kommune’ (for overførte mellemværender).

Det skyldes, at mellemværender som er opstået før den 1. september overføres i portioner til det nye system i løbet af september måned.

Når materialet (f.eks. bogen) enten afleveres eller fornyes for sent, vil du med det samme kunne se din biblioteksgæld i din lånerstatus på bibliotekernes hjemmeside, i appen 'Biblioteket' og på 'Betal din kommune'.
Du vil senere modtage en faktura i din Digitale postkasse (f.eks. E-boks). Her kan du også finde din betalingsfrist. Det er vigtigt du overholder betalingsfristen for at undgå rykkergebyrer. Rykkergebyrer vil kun kunne ses på "Betal din kommune". 

Betaling af mellemværende med biblioteket kan ske via selvbetjeningsløsningen ’Betal din kommune’ eller ved at betale fakturaen via bank eller netbank. 

Under punktet ’Mellemværende’ på ’Min side’ på odensebib.dk og i appen ’Biblioteket’ vil der være et link til ’Betal din kommune’. På 'Betal din kommune' skal du logge ind med MitID, hvor du kan betale med betalingskort eller MobilePay.

Hvis du er fritaget for Digital post, modtager du en faktura med et girokort med posten, som kan betales, hvor du plejer at betale dine regninger.

Under punktet ’Mellemværende” på ’Min side’ på odensebib.dk og i appen ’Biblioteket’ vil der være et link til ’Betal din kommune’. I 'Betal din kommune' kan du få et overblik over dit mellemværende og betale.

Dog kan du i september måned opleve at dine mellemværender fremgår af to oversigter, og skal betales på to forskellige måder, da gamle krav overføres fra det gamle system til 'Betal din kommune' - se mere under punktet 'Hvorfor står der to forskellige betalingsmåder af mit mellemværende' ovenfor. 

Der kan gå op til 2 timer, før din betaling kan ses registret i bibliotekets system. Derfor vil du kunne opleve, at der stadig vises mellemværende på ’Min side’, når du logger ind, selvom du lige har betalt. 

Men i ’Betal din kommune’ kan du dog altid se en opdateret status på dine betalinger.

Har du spørgsmål til din regning, kan du kontakte Odense Bibliotekerne:

Tlf.: 66 13 13 72 

Mail: adm-bib@odense.dk 

 

Er du under 18 år, kan du ikke selv betale for gebyrer og erstatninger. Din biblioteksgæld vil fremgå under "Mellemværende", men ved betaling overgår den til den økonomisk ansvarlige for dig, det vil sige dine forældre eller din værge. Dette gælder selvom du har MitID. Dvs. for at betale gælden skal din værge/forældre logge ind på "Betal din kommune".

Du kan ikke betale biblioteksgebyrer kontant hos Odense Bibliotekerne. Men du kan betale kontant ved at henvende dig i Borgerservice i Borgernes Hus. Husk at bestil tid.

Vi opfordrer dog til, at betaling så vidt mulig foregår via den nye fælles kommunale online betalingsløsning ’Betal din kommune’.

Har du spørgsmål til rykkere og/eller brug for hjælp til betaling via betalingsportalen ”Betal din kommune”, kan du rette henvendelse til Opkrævning via Borgerservices kontaktcenter (Kontaktoplysninger og åbningstider kan ses på www.odense.dk/borger/borgerservice/aabningstider) eller på tlf.: 66131372.



Af: chgem

Udgivet: Onsdag 24. august 2022 • Opdateret: Torsdag 11. januar 2024

Spar strøm og CO2

Når du bruger vores hjemmeside, kan du mindske strømforbrug og dermed CO2-udledning ved at gøre to ting:

  1. Vælg "Brug mørke farver": Nogle skærme bruger mindre strøm, når de viser mørk baggrund.
  2. "Skjul medier" (billeder og video): Hvis du undlader at indlæse billeder og videoer, sparer du strøm, da mere datatrafik er lig med mere strøm.

Du kan altid ændre indstillingerne igen 😉

Se mere om bibliotekets arbejde med FN's 17 verdensmål

Brug mørke farver
Skjul medier