tilbage
Hent billede
(2022)
Serie:
Detaljer
Type:
Bog
Format:
illustreret
Sprog:
dansk
Emne:
Opstilling:
37.1 (Undervisning i alm.)
Bidrag af::
ISBN nr.:
87-412-5000-1, 9788741250007
Udgave:
1. udgave, 10. oplag (2022)
Omfang:
232 sider
Forlag:
Hans Reitzel
Målgruppe:
fagligt niveau, voksenmaterialer
Anmeldelse
Anmeldelse af: Æstetik og læring
af Julie Trojaborg
Folkeskolen, Årg. 124, nr. 1 (2007), 0015-5837, S. 36-37Lektørudtalelse
2006
Jytte Bræmer
Det hyperkomplekse samfund gør, at vi skal kunne begribe mangfoldigheden. Den æstetiske læreproces tilbyder sig som én af flere læringsmåder. Den æstetiske læreproces kan karakteriseres som en fortolkningsproces, hvor man kan udtrykke og bearbejde det usigelige. Forfatterne indkredser først begrebet historisk og aktuelt. Dernæst defineres 3 læringsmåder, hvoraf den æstetiske udfoldes, og her benyttes filosofiske og psykologiske teorier til at definere, hvad der er særegent ved denne form for læring. Den forener den indre oplevelse af verden med den ydre kontekstuelle virkelighed. Forfatterne underviser begge på pædagogiske uddannelser, og de forsøger også at operationalisere begrebet. Hvordan griber man det så an i den pædagogiske virkelighed? Det er en teoritung bog om et svært definerbart emne, der er beregnet til undervisning på pædagog- og læreruddannelser samt på pædagogiske videreuddannelser. De bevæger sig også i den operationelle del på et teoretisk og abstrakt niveau, så det er ikke en hurtig håndbog til lærerværelset og børnehavens personalerum, men en bog der kræver fordybelse og evnen til abstrakt tænkning. Ordforklaring, stikordsregister og fyldig litteraturliste