Ofte stillede spørgsmål
Her kan du finde svar på nogle af de oftest stillede spørgsmål til Odense Bibliotekerne
Bruger og adgang
Hvordan bliver jeg låner på Odense Bibliotekerne?
Hvad gør jeg, hvis jeg har glemt min pinkode?
Log dig ind med MitID
- Klik på "Log ind"-knappen og herefter på "MitID"-knappen under 'Andre login-muligheder' og log dig ind med MitID.
- Du kommer direkte til "Dit overblik".
- Klik på brugerikonet og klik herefter på "Brugerprofil", hvor du kan ændre pinkoden.
Mit barn (under 18 år) har glemt sin pinkode
Har dit barn glemt sin pinkode, kan personen der oprettede barnet selv ændre pinkode ved at logge ind med MitID på denne side.
Personligt fremmøde
Du kan komme ind på biblioteket med dit sundhedsbevis eller andet ID og få lavet en ny kode.
Skift kode
Hvis du allerede har en kode, som du ønsker at ændre, kan du efter login gå til din "Brugerprofil" og vælge en ny pinkode.
Kan jeg selv opdatere min e-mailadresse og telefonnummer?
Skifter du mobilnummer eller e-mailadresse, er det vigtigt, du opdaterer oplysningerne her på siden, så vi kan kontakte dig, fx. ifm. reserveret materiale eller andet.
Du kan selv rette oplysningerne på din side, når du er logget ind.
Hvad betyder det at mit lånerkort er blokeret?
Hvis dit lånerkort er blokeret, kan du ikke bruge bibliotekets selvbetjeningsautomater.
Blokeringen kan skyldes:
- at du har en gæld til biblioteket, der overstiger 200 kr. Gælden skal betales før blokeringen ophæves.
- at du har tastet forkert pinkode 3 gange. Ophæves automatisk efter 20 minutter.
Blokeringen kan også ophæves ved, at du henvender dig på et af Odense Bibliotekerne i den betjente åbningstid. Du skal her medbringe dit sundhedskort.
Materialer - reserveringer, lån og aflevering
Hvor længe må jeg låne bibliotekets materialer?
De fleste materialer kan du beholde i 30 dage, men nogle materialer skal du aflevere allerede efter 7 eller 14 dage. Du kan se på udlånskvitteringen, og i din lånerstatus på hjemmesiden eller i appen 'Biblioteket', hvornår du skal aflevere dine materialer.
Hvordan søger jeg materialer frem på hjemmesiden?
På odensebib.dk kan du søge i Odense Bibliotekernes artikler, bøger, film, musik, spil og noder.
Få tips til hvordan du søger materialer frem på hjemmesiden her
Hvordan reserverer jeg materialer på hjemmesiden?
Materialer, som er udlånt, kan du reservere via odensebib.dk, via vores app "Biblioteket" eller på det fysiske bibliotek. Biblioteket sender besked, når du kan hente materialet, normalt på mail og/eller sms.
Sådan gør du:
- Log ind på odensebib.dk
- Søg efter det materiale, du gerne vil reservere i søgefeltet (få tips til søgning her)
- Klik på den titel, som du ønsker at reservere i oversigten
- Hvis titlen findes i flere materialetyper f.eks. lydbog, ebog og trykt bog, skal du vælge, hvilken materialetype og eventuelt udgave du ønsker at reservere i felterne der vises i materialeoverblikket
- Hvis du ønsker at reservere materialet med det samme, trykker du på knappen "Reservér bog"
- Du vil nu se en besked, som fortæller dig, at du har reserveret materialet, hvilket bibliotek du skal hente det på og hvilket nummer i køen, du er
Hvordan sætter jeg mine reserveringer på pause, mens jeg holder ferie?
Sådan sætter du dine reserveringer på pause:
- Log ind på hjemmesiden
- Tryk på brugerikonet så brugermenuen åbner
- Tryk på "Reserveringer"
- Under "Sæt dine reserveringer på pause" kan du vælge en fraværsperiode. Vær opmærksom på at begge dage er omfattet af perioden
- Tryk Gem for at gemme dine valg.
OBS: Gælder for alle reserveringer på bibliotekets egne materialer, som ikke allerede er på vej til dig, men ikke for de materialer, der skaffes hjem fra andre biblioteker.
Hvordan forlænger jeg interesseperioden på reserveringer?
- Log ind på odensebib.dk og klik på din bruger øverst i højre hjørne
- Vælg "Reserveringer" i menuen
- Under "Reserveringer på fysiske materialer", skal du klikke på den bog, som du vil ændre interesseperioden for
- Scroll ned nu vælg din interesseperiode ved at klikke på "Ikke interesseret efter"
- Vælg 1, 2, 3 eller 6 måneder og klik på "Gem"
- Din interesseperiode er nu opdateret, og du kan lukke vinduet
Hvorfor kan jeg ikke forny mine lån?
Der kan være flere årsager til at dine lån ikke kan fornys.
- Du kan tidligst forny dit lån 21 dage før afleveringsfristen
- Du kan maksimalt forny et lån to gange
- Du kan ikke forny 14 dags lån
- Du kan ikke forny materialer, der er reserveret
- Fjernlån (materialer lånt fra andre biblioteker) kan kun fornyes hvis det långivende bibliotek godkender det
- Du kan altid se din status her på hjemmesiden og i appen "Biblioteket".
Hvordan får jeg påmindelse om kommende afleveringer?
Indeholder din brugerprofil korrekt e-mailadresse og/eller mobiltelefonnummer, så får du automatisk og gratis tilsendt påmindelser to dage før datoen for dine hjemlån udløber.
Modtager du ikke påmindelser ?
Når du tilmelder din e-mailadresse første gang, modtager du en verificeringsmail. Tryk "Verificer e-mail" for at din mailadresse gemmes på din lånerprofil.
Hvis du har problemer med at modtage påmindelser og lignende e-mails fra biblioteket, kan det skyldes at din e-mail frasorterer bibliotekets meddelelser som uønsket post (spam).
De fleste mailprogrammer kan indstilles til at acceptere e-mail fra bestemte afsendere.
Kig efter indstillinger vedrørende uønsket mail.
Hvordan tilføjer jeg noget til min huskeliste
Din huskeliste ligger både i appen "Biblioteket", eReolen/eReolen Go appen og her på odensebib.dk.
Huskelisten på hjemmesiden
- Du kan se en oversigt over alle de lister, du har oprettet, forfattere og søgninger du følger under "Huskeliste"
- For at tilføje materialer til din huskeliste, skal du være logget ind som låner. Når du har fundet et materiale, du gerne vil have på en liste, trykker du på hjerteikonet for at tilføje
Huskelisten i app'en
Din huskeliste opdateres også automatisk i appen Biblioteket og eReolen/eReolen Go appen
- Du tilføjer nye titler til huskelisten ved at klikke på hjertet på det materialer, du vil have på listen
- Du finder den under "Min side"
Kan man aflevere en bog på et andet bibliotek?
Du kan aflevere materialer lånt på Odense Bibliotekerne på alle bibliotekets afdelinger i åbningstiden.
Gebyrer
Hvad sker der, hvis jeg afleverer for sent?
Hvis du afleverer for sent, skal du betale et gebyr. Du kan aflevere på alle Odense Bibliotekernes afdelinger, uanset hvor materialet er lånt.
Læs mere om gebyr og erstatninger.
Hvordan betaler jeg mine gebyrer?
Du kan betale gebyrer via Odense Kommunes samlede betalingsløsning, Mit Betalingsoverblik, som vi linker til fra din profil på bibliotekets hjemmeside og i app'en Biblioteket. Vi giver altid gerne en hjælpende hånd på dit lokale bibliotek.
Praktisk
Kan jeg printe og kopiere på biblioteket?
Du kan printe fra bibliotekets PC'ere, din egen PC eller mobile enheder på Odense Bibliotekerne.
Er der gratis wi-fi på biblioteket
På alle Odenses biblioteker kan du bruge bibliotekets gratis trådløst netværk på din computer, tablet og smartphone.
Netværket hedder:
- WIFI4EU