Beethovens 9. symfoni – en introduktion | Odense Bibliotekerne

Beethovens 9. symfoni – en introduktion

Foto: canva.com

”Freude schöner Götterfunken…”. Beethovens 9. symfoni er uomtvisteligt et af den klassiske musiks største mesterværker og blandt de allermest skelsættende landvindinger i musikhistorien. Den 7. maj 2024 fyldte den 200 år. Musikbibliotekar Katrine Nordland iler med anbefalinger af bibliotekets bedste indspilninger.


Myterne, der omgærder Beethovens sidste symfoni, er mange. Det holder aldrig op med at være ubegribeligt, at dette uforlignelige mesterværk er skrevet af en komponist, der ikke kunne høre. Den arme mand måtte flytte flere gange undervejs i værkets tilblivelsesår, fordi naboerne ikke kunne holde ud at høre på ham hamre på klaveret hele natten.

Symfonien var egentlig et bestillingsarbejde, rekvireret af London Philharmonic Society  i 1817, og Beethoven arbejdede på den sideløbende med, at han skrev sin store messe Missa solemnis. Men det var først fra efteråret 1822, at arbejdet for alvor tog fart, og dér var han raget uklar med det wienske publikum (som han mente favoriserede italienske komponister) og ville egentlig gerne have haft symfonien uropført i Berlin.

Denne plan blev dog vendt på hovedet, da en underskriftindsamling blandt Wiens ledende musikere og Beethoven-beundrere overbeviste en smigret Beethoven om, at wienerne var med ham alligevel. Og den 7. maj 1824 blev den 9. symfoni uropført i Theater am Kärntnertor.

Fra premieren har vi den rørende historie om altsolisten, den 20-årige Caroline Unger, som kom Beethoven til hjælp, da han fortsatte med at dirigere, uvidende om, at musikken var færdig. Hun gik hen til ham, greb ham i ærmet og drejede ham rundt, så han ved selvsyn kunne se det jublende publikum, der sendte hatte, lommetørklæder og hænder i vejret og på denne måde tilkendegav for den døve komponist, at de tog begejstret imod hans nye symfoni.

Og Beethovens niende er vitterlig et skelsættende og i musikalsk henseende revolutionært værk i den klassiske musikhistorie. Det revolutionære er, at den niende markerer første gang, at en betydelig komponist fik den idé at føje menneskelige stemmer til det symfoniske format. Det sker i den epokegørende fjerde sats, hvor et kor og fire solister rejser sig og synger en af Beethoven let udvidet udgave af Friedrich Schillers ”An die Freude” – altså den, vi på dansk kender som ”Ode til glæden”.

Og det øjeblik – hvor kor, solister og orkester i fællesskab med Schillers ord maner til forbrødring, fællesskab og fortrøstning i Guds varetægt i funklende, himmelsk D-dur – har det nu i 200 år ikke været menneskeligt muligt ikke at få øjeblikkelig gåsehud af.

”Ode til glæden” var det indlysende valg som soundtrack til internationalt sammenhold og broderskab, da den Europæiske Union skulle vælge nationalmelodi – den er nu kendt som ”Europahymnen”. Og aldrig er Beethovens 9. på programmet hos bare et nogenlunde hæderligt symfoniorkester, uden at billetterne bliver revet væk – hver gang!

Fun ’fact’ (eller i hvert fald ’fun myte’): Beethovens niende er grunden til, at der kan være 74 minutters musik på en cd. Wilhelm Furtwänglers optagelse fra 1951 (se nedenfor) har præcis denne længde, og Philips og Sony, som udviklede cd’en, blev enige om at lade 74 minutter være standardlængden af denne årsag. Or so the story goes.

På biblioteket har vi knap 50 indspilninger af Beethovens niende. Det kan være angstprovokerende at stå og kigge på dem og ikke ane, hvilken én, man skal tage med hjem. Er det bedst at starte med en støvet, skrattende klassiker, eller skal man hellere vælge en helt ny og glasklar optagelse? Hvilket dirigent fortolker Beethoven bedst, og hvilket orkester skal man ikke snyde sig selv for?

Her løfter jeg sløret for, hvilke syv indspilninger, jeg mener, at man i hvert fald ikke går galt i byen med. Og hvis man låner dem ALLE SAMMEN med hjem og lytter til dem, er man virkelig, virkelig velbevandret i Beethovens niende – det tør jeg godt garantere.

Mange af indspilningerne befinder sig i bokssæt med samtlige Beethovens ni symfonier – og det betyder jo kun, at der er ekstra-ultra-bonuspoint for at kunne lytte til hele striben af Beethovens uomgængelige orkestermirakler. Men til nedenstående liste vurderer jeg altså kun indspilningerne af den niende symfoni.


Kommentar:

Vi starter med en ”skrattende klassiker”, og ja, her ER tale om en hørbart historisk optagelse, men det er også den referenceindspilning, som alle andre versioner af den 9. symfoni bliver holdt op imod. Og hvis du sætter dig i en lænestol med en kop kaffe og leger, at du sidder foran en gammel stueradio i 1951, så er du garanteret en autentisk og mesterlig første oplevelse af Beethovens niende. Optagelsen er lavet til åbningen af de første efterkrigsfestspil i Bayreuth i 1951, og hvem anden til at dirigere end den herre, man ultimativt forbinder med Beethovens niende – Wilhelm Furtwängler. Han har BARE styr på det værk, og fra første tone af første sats kan man nærmest mærke musikken bare vokse og vokse, indtil den nærmest overrumplede stilhed efter finalens sidste tone. Wow!



Kommentar:

Alene det, at bokssættet her er lavet for at fejre dirigentens 90-års fødselsdag! Og så står man med en så helt igennem vital og frisk indspilning, som emmer af Blomstedts respekt for forlægget og årtierlange erfaring med at dirigere den 9. (som han i 1970’erne også indspillede med Staatskapelle Dresden – men denne udgave er ’slankere’ og langt bedre). Jeg oplevede Blomstedt dirigere Berliner Filharmonikerne i 2021 (hvor han altså var fyldt 94), og det var vildt at se, hvor stor musik, det er muligt at fremføre med et så gammelt menneskes fysiologiske begrænsninger, hvis det pågældende gamle menneske ved, hvad han laver. Og det gør Blomstedt! Gewandhausorchester Leipzig spiller med vanligt overskud, og særligt barytonsolisten Christian Gerhaher er hårrejsende god i finalen.



Kommentar:

Da indspilningen her ramte butikshylderne i 1991, gik publikum grassat over, at deres store periodeinstrument-helt Nikolaus Harnoncourt indspillede Beethovens symfonier på MODERNE INSTRUMENTER! Kun trompeterne er fra Beethovens tid. Og med en dirigent, der er kendt verden over for sin detaljerede viden om og interesse for at udføre ’historisk sandhed’ i musikken, er resultatet da også et helt unikt og spændende bud på Beethovens ni symfonier. Chamber Orchestra of Europe består af musikere, der til daglig har parallelle jobs som solister og kammermusikere, og sammen fungerer de som både turnerende og indspillende orkester. Under Harnoncourts ledelse er frasering, rytmisk artikulation, udtryk og balance i de bedst tænkelige hænder, og jeg er tusind procent glad for denne udgave af den 9.



Kommentar:

Dette var min første Beethovens 9. og derfor den, jeg har vænnet mig til at høre som ”den rigtige”. Optagelsen er lavet til påskefestspillene i Salzburg i 1996, og på podiet står italienske Claudio Abbado foran de Berliner Filharmonikere, som han ”arvede”, da Herbert von Karajan døde i 1989. Det er en ganske traditionel opførelse: Tempiene er rolige uden at være fodslæbende (den langsomme tredjesats er særligt sublim – scherzoen måske lidt for langsom i mine ører). Solisterne (som inkluderer den tyske sopran Waltraud Meier, en smuk indsats fra den canadiske tenor Ben Heppner, og hele verdens yndlings-basbaryton, walisiske Bryn Terfel) er fremragende. Og finalen afstedkommer dels lyst til at springe op og danse, og dels en ekstatisk oplevelse af det helt store glædesorgie. Jeg vil altid elske denne her.



Kommentar:

Endnu en historisk optagelse, med ét af det 20. århundredes helt store Beethoven-fortolkere, tyske Otto Klemperer, som i mange år var chefdirigent for Philharmonia-Orkstret med det i 1957 nyoprettede, tilhørende kor, som han står i spidsen for her. Det blev en indspilning, som verden næsten døde af glæde over. Én anmelder skrev, at London hermed havde fået "en Beethoven-cyklus, som enhver by i verden, også Wien og New York, vil misunde", og Klemperer blev udnævnt til orkestrets første chefdirigent på livstid – indtil han blev for gammel og trådte tilbage i 1972 (og døde året efter). Og det ER virkelig en spektakulær, storladen indspilning, vi her har fået. Særligt træblæsere og slagtøj ligger langt fremme i lydbilledet, så hvis man elsker detaljerne i disse stemmer, er det her optagelsen at gå efter.



Kommentar:

Denne skal man ikke forveksle med Simon Rattles indspilning med Wiener Filharmonikerne fra 2002 – selvom denne på ingen måde heller generer mig. Men denne her er en EKSPLOSION af Beethoven-lidenskab, som Berliner Filharmonikerne udgav på eget pladeselskab i 2016. Husk at lytte til hele boksen, og tag de to dvd'er med koncertopførelser og dokumentarfilm med. Og læs bogen om musikken! Der er overskud på ALLE fronter her. Anmelderne kaldte udgivelsen ”Beethoven på absolut luksusklasse”, og den 9. er levende i uhørt grad: dansende, sprudlende, skræmmende, fyrig, inderlig og nænsom. Og solister og kor er i absolut topklasse. Hvis man kun må have én indspilning med på en øde ø, så er denne her et sikkert bud.



Kommentar:

Ikke superoverraskende blev der udgivet flere komplette Beethoven-symfonicykler i de sidste uger af 2019, lige op til mesterens 250-års fødselsdag i 2020 – som jo desværre fuldkommen druknede i coronavirus. Gæt, hvem der havde booket en uges hotel og koncerter i Bonn, men IKKE kom af sted pga. den satans virus! Nuvel: Denne indspilning ’obsesser’ jeg lidt over for tiden og vil anbefale den som et rigtig godt bud, hvis man ikke kender Beethoven 9. i forvejen. Wienerfilharmonikerne i lettiske Andris Nelsons’ kyndige hænder er både ekspressive, lyriske, mørkfarvede, når musikken kræver det, og eksalterede i den sprudlende, afsluttende ode. Ikke et ondt ord om solisterne – men særlig stort synes jeg, det er, når Wiener Singverein giver los i finalen. Wowza!




Af: knor

Udgivet: Søndag 9. juni 2024 • Opdateret: Søndag 9. juni 2024

Spar strøm og CO2

Når du bruger vores hjemmeside, kan du mindske strømforbrug og dermed CO2-udledning ved at gøre to ting:

  1. Vælg "Brug mørke farver": Nogle skærme bruger mindre strøm, når de viser mørk baggrund.
  2. "Skjul medier" (billeder og video): Hvis du undlader at indlæse billeder og videoer, sparer du strøm, da mere datatrafik er lig med mere strøm.

Du kan altid ændre indstillingerne igen 😉

Se mere om bibliotekets arbejde med FN's 17 verdensmål

Brug mørke farver
Skjul medier