Ofte stillede spørgsmål
På denne side kan du finde svar på de oftest stillede spørgsmål til biblioteket.
Skift mailadresse på din lånerprofil
Får du ny mailadresse, kan du skifte den på din lånerprofil på følgende måde:
- Log ind via login boksen i øverste højre hjørne.
- Tryk på "Min profil".
- Indtast din (nye) mailadresse i feltet "E-mail".
- Afkryds tjekboksen "Modtag meddelelser pr. mail", hvis du vil modtage besked pr. mail fra biblioteket.
- Tryk "Gem" i bunden af siden.
- Afvent verificeringsmail, og tryk "Verificer e-mail" for at din mailadresse gemmes på din lånerprofil.
Skift mobilnummer på din lånerprofil
Får du nyt mobilnummer, kan du skifte det på din lånerprofil på følgende måde:
- Log ind via boksen i øverste højre hjørne.
- Tryk på "Min profil".
- Indtast dit (nye) mobilnummer i feltet "Telefon".
- Afkryds tjekboksen "Modtag meddelelser på SMS", hvis du ønsker at modtage beskeder fra biblioteket på SMS.
- Tryk "Gem" i bunden af siden.
Besked på e-mail og SMS
Hvis du lyst til at blive mindet om, når det er tid til at aflevere dine hjemlån, kan du tilmelde dig bibliotekets påmindelsesservice og få besked på e-mail eller SMS - eller begge dele. Vejledning i påmindelsesservice.
Hvordan forlænger jeg min interesseperiode på en reservering?
For at forlænge din interesseperiode på en eller flere reserveringer skal du:
- logge ind på din brugerprofil
- vælge "Reserveringer"
- sætte hak ud for den/de reserveringer, du ønsker at forlænge perioden for
- trykke "Ændre reservering(er)"
- vælge ønsket periode (1, 2, 3, 6 eller 12 måneder)
- trykke "Ændre reservering(er)".
Adresseændring
Vi får automatisk besked, når du flytter.
Sådan bliver du låner
Se hvordan du bliver låner ved Odense Bibliotekerne her
Jeg har glemt min kode
Hvis du har glemt din kode, kan du gøre én af tre ting for at få adgang til din låneprofil igen:
- Brug dit MitID
Du kan vælge at logge ind med dit MitID og derefter skifte din bibliotekskode under "Min profil", "Rediger brugerprofil". Du logger ind med MitID ved at trykke på knappen "Log ind med MitID" i login boksen i øverste højre hjørne på siden. Efter brug af dit MitID på bibliotekets hjemmeside anbefaler vi, at du lukker din browser (Internet program) inden du evt. igen anvender dit MitID til at logge ind med.
- Tryk "Glemt kode?" i login boksen
Bemærk: Du skal være oprettet som låner for at kunne bruge "Glemt kode"-funktionen. Her skal du trykke på "Glemt kode"-linket i login boksen. Herefter får du tilsendt en mail med et link, som du kan bruge til at logge ind og skifte til en ny kode.
- Besøg biblioteket
Hvis du har glemt din login-kode til biblioteket, kan du altid skifte den ved at besøge en af bibliotekets afdelinger og bede om en ny. Husk at medbringe legimitation (f.eks. kørekort eller sygesikringsbevis).
Sæt dine reserveringer i bero, mens du holder ferie
Kan du ikke finde det, du søger?
Hjælp til søgning.
Låneregler og takster
Odense Bibliotekerne er en kommunal institution, og den almindelige brug af biblioteket er gratis. For at så mange som muligt kan få glæde af bibliotekets materialer, er der fastsat nogle regler for låneforholdet. Reglement og gebyrer.
Sådan betaler du gebyr online
Hvis du har fået et biblioteksgebyr kan du betale via betalingsløsningen "Betal din kommune". Se mere under sådan betaler du online.
Hvordan sender jeg en regning til Odense Bibliotekerne?
Trådløst internet på biblioteket