Odense Bibliotekerne

Lektørudtalelse

Forfatter : Henrik Munch Halvorsen

De nye danskeres danskkundskaber og sammenstødet mellem danskernes og de nye danskeres kultur har gennem mange år været en stor del af den politiske debat. Hvilket har resulteret i en omfattende forskning i blandt andet de tosprogede børns liv og opvækstvilkår. Det er denne forskning som præsenteres og analyseres i denne udgivelse, som er en selvstændig opfølger til Tosprogede børn i Danmark (1993). Bogen belyser bl.a. emnerne sprogets betydning for tosprogede børn, racisme og ligestilling, tosprogede børns møde med den danske skole, forældresamarbejde samt pædagogisk praksis i det danske samfund. Det er en meget aktuel og relevant udgivelse, som er skrevet af en række af landets mest erfarne forskere på området, hvilket gør bogen til et vægtigt bidrag i den aktuelle samfunds- og skoledebat. Bogen henvender sig bl.a. til pædagoger, lærere og andre som arbejder med tosprogede børn og deres familier. Samtidig er bogen meget velegnet til brug i forbindelse med uddannelse af bl.a. lærere og pædagoger. Der udgives i disse år en del litteratur om tosprogede børn i Danmark. Denne udgivelse belyser problematikkerne godt og er velegnet som grundbog om emnet

Spar strøm og CO2

Når du bruger vores hjemmeside, kan du mindske strømforbrug og dermed CO2-udledning ved at gøre to ting:

  1. Vælg "Brug mørke farver": Nogle skærme bruger mindre strøm, når de viser mørk baggrund.
  2. "Skjul medier" (billeder og video): Hvis du undlader at indlæse billeder og videoer, sparer du strøm, da mere datatrafik er lig med mere strøm.

Du kan altid ændre indstillingerne igen 😉

Se mere om bibliotekets arbejde med FN's 17 verdensmål

Brug mørke farver
Skjul medier