Odense Bibliotekerne

Lektørudtalelse

Forfatter : Henrik Munch Jørgensen

Anvendelse/målgruppe/niveau

Som denne bogs undertitel meget præcist formulerer det, så henvender denne bog sig til pædagoger og lærere, som arbejder med børn i børnehave, SFO og indskolingen. Derudover har bogen også relevans på lærer- og pædagoguddannelsen

Beskrivelse

Bogen har en meget velstruktureret opbygning. Indledningsvis introduceres og diskuteres literacy-pædagogikken samt arbejdet med sproghistorier, og der gives praktiske eksempler herpå. Dernæst fortælles om, hvordan man kan arbejde med sproghistorier i henholdsvis børnehave, SFO og indskolingen. Og afslutningsvis sættes literacy-pædagogikken ind i et politisk perspektiv. Bagerst i bogen findes tre skemaer til eget arbejde med literacy og sproghistorier. Bogen er skrevet i et lettilgængeligt sprog og de praktiske eksempler har stor relevans. Afrundingen af bogen er dog mere krævende af sin læser, men samtidig oplagt for lærer- og pædagogstuderende at fordybe sig i, i forbindelse med selve studiet og til anvendelse ved eksamensopgaver

Sammenligning

Bogen kan læses sammen med titler som Skrivelyst i børnehaven, 2012 og Skrivelyst og læring, 2011

Samlet konklusion

Litteracy-pædagogikken er i fremvækst i Danmark. Denne bog giver et godt indblik i litteracy-pædagogikkens muligheder for at medvirke struktureret til en alsidig udvikling af børns sprog og udtryksformer

Spar strøm og CO2

Når du bruger vores hjemmeside, kan du mindske strømforbrug og dermed CO2-udledning ved at gøre to ting:

  1. Vælg "Brug mørke farver": Nogle skærme bruger mindre strøm, når de viser mørk baggrund.
  2. "Skjul medier" (billeder og video): Hvis du undlader at indlæse billeder og videoer, sparer du strøm, da mere datatrafik er lig med mere strøm.

Du kan altid ændre indstillingerne igen 😉

Se mere om bibliotekets arbejde med FN's 17 verdensmål

Brug mørke farver
Skjul medier