Odense Bibliotekerne

Lektørudtalelse

Forfatter : Torben Bråe Olesen

Kort om bogen

Billedbog om børnene i 0.A, som er glade for at gå i skole.Vi følger klassekammeraterne og alle deres aktiviteter. Der er spørgsmål og aktivitetsforslag til bogen små historieforløb. For børn på 5-7 år

Beskrivelse

Det er en almindelig dag i nulte klasse. Eleverne i 0.A. har fx morgensamling, legetime og frikvarterer sammen. Der er tid til lidt mad, og klassen har fag som dansk, matematik og idræt. For nogle børn er klassen en stor omvæltning i forhold til børnehaven. Der er så meget nyt at lære med fx skemalagte fag, lege og aktiviteter. Der er fortællinger om børnene og deres forældre. Børnene afleveres om morgenen, og hentes igen, hvordan har dagen været? Nogle hentes direkte fra skolen, og nogen har været i SFO. Der er tre teksttyper på venstresiderne. En lille historie, der handler og beskriver dagen i klassen, samt 2 faktabokse. I to farvede boks er der henholdsvis forslag til dialog med børn og forslag til en aktivitet, som fx navneleg og stopdans. Der er to sider introduktion til den voksne læser. Forfatter har fx også udgivet Den lille bog om store følelser

Vurdering

Bogens mål er at styrke de sociale kompetencer i indskolingsklassernes tidligste år. Bogen giver muligheder og kan tjene som inspiration. Den kan også give forældre ideer om hvordan fællesskaberne i de tidlige klassetrin kan skabes og betydningen for fx at undgå mobning

Andre bøger om samme emne

Bogen ligner i opbygning forfatterens bog fra 2017, Min dag i børnehave

Spar strøm og CO2

Når du bruger vores hjemmeside, kan du mindske strømforbrug og dermed CO2-udledning ved at gøre to ting:

  1. Vælg "Brug mørke farver": Nogle skærme bruger mindre strøm, når de viser mørk baggrund.
  2. "Skjul medier" (billeder og video): Hvis du undlader at indlæse billeder og videoer, sparer du strøm, da mere datatrafik er lig med mere strøm.

Du kan altid ændre indstillingerne igen 😉

Se mere om bibliotekets arbejde med FN's 17 verdensmål

Brug mørke farver
Skjul medier